Ambiwalentna Anomalia Ambiwalentna Anomalia
1091
BLOG

METODY MANIPULACJI SUWERENEM

Ambiwalentna Anomalia Ambiwalentna Anomalia Polityka Obserwuj notkę 37

Chciałbym zając się tematem manipulacji. Postanowiłem napisać ten tekst, aby ułożyć sobie to wszystko w głowie  i przy okazji coś opowiedzieć o stosowanych technikach manipulacji, zwłaszcza w mediach. Jedno w tym wszystkim jest ważne: nie ma jednej metody wpływania na umysł czyli zmiany postrzegania rzeczywistości. Można jednak spróbować pokusić się o wyznaczenie ważnych tematów i zasad. Zakładam, ze jednak ktoś minie przeczyta (sic!), więc dla jasności będę się skracał a czasem pożartuję. Tak dla higieny umysłu.
Blog rządzi się własnymi prawami i zbyt długiego tekstu nie za bardzo chce się czytać, więc sedno jest bardzo pożądane. A wiec bez zbytniego ględzenia zabieram się za porządki w głowie i po kolei:

1.    NATŁOK INFORMACYJNY - to powoduje oderwanie się od rzeczywistości. Jest zatruwaniem umysłu. Zanika samodzielne myślenie na rzecz tępej hipnozy strumieniem informacji. Człowiek w natłoku danych nie jest w stanie samodzielnie odseparować tego co jest ważne, od tego co jest bzdetem. Ponadto w natłoku informacji człowiek nie jest w stanie wyizolować prawdy od fałszu. Strumieniowe fajdanie w umysł. Przy takim opanowaniu umysłu TO NADAWCA STRUMIENIA decyduje co ma dotrzeć jako ważne np. umieszczając to na czerwonym pasku u dołu ekranu. Ciekawym zjawiskiem jest to, że dane podawane „na żywo” mogą różnić się od tego co na pasku. Oglądamy przekaz „na żywo”, a jednak  ruch na który oko zwraca uwagę jest przyswajany lepiej.  To w ogóle nie ma znaczenia, że informacje te mogą się różnić.


2.    METODA BUDOWANIA AUTORYTETÓW – przede wszystkim, należy zbudować autorytet. Robi się to „na chwilę” nazywając np. ekspertem, nazywając program jako „forum ekspertów”, lub też „na dłuższy czas”  - promuje się danego człowieka. Jest w mediach – nie za często ale go widać. Inni eksperci ( chwilowi czy przyjęci do grona stałych)  muszą zgadzać się, cytować, powoływać się na tego eksperta twierdząc , ze to ekspert. Polemika z późniejszą zgodą na tezy eksperta jest doskonałym narzędziem budowy autorytetu. Zauważyłem, że często w tym punkcie uzywam słowa „ekspert” – o to właśnie chodzi. Jest to budowanie na zasadzie „samospełniającej się przepowiedni”. Np. „eksperci” w studiu wyborczym.


3.    METODA PERMANENTNEGO OŚMIESZANIA – tu należy mieć wyczucie i zataczać koła. Otóż, żeby ośmieszyć dane poglądy pokazuje się w śmieszny sposób człowieka o tych poglądach, lub też pokazuje się poważnego „eksperta” który ośmiesza te poglądy. Należy pamiętać o tym, żeby zorganizować takie gremium które sobie będzie w tym działaniu pomagać i JEDNEGO który będzie się nieumiejętnie bronił ( nieumiejętność wcale nie polega na braku argumentów czy braku wiedzy). Zatem trzeba pamiętać aby odpowiednio dobierać interlokutorów i tego jednego, który sobie nie poradzi z różnych względów. Np. ten jeden jest kobiet, a reszta napastliwi  mężczyźni – w mniejszej skali to była np. pani Staniszkis i pan Nałęcz.


4.    METODA DAWANIA POZORNEGO WYBORU – polega na pokazywaniu kilku rozwiązań, przy czym delikatnie (mniej lub bardziej) pokazywanie jednego ( o który chodzi nadawcy) w lepszym świetle. Gdy dołożymy do tego pozorność dyskusji, czyli zastanawianie się nad wszystkimi punktami widzenia, by potem jednak wybrać to, o co nam chodzi – bardzo uwiarygodniamy nasz forsowany pogląd. Dodajmy do tego „ekspertów” i mamy komplet. Metoda tam ma wspaniałą zaletę – TO SŁUCHACZ SAM WYBIERA ( oczywiście pozornie). To bardzo silna manipulacja.


5.    METODA POZORNEGO BRAKU CHĘCI PRZEKONANIA– to bardzo ciekawy sposób rodem z erystyki. Krótko: ja mam rację, ale w ogóle mi nie zależy czy przekonam Cię czy nie. Przez taki pozornie lekceważący stosunek, budujemy w podświadomości siłę swego przekazu.


6.    METODA SELEKTYWNYCH FAKTÓW– nie ma co się zastanawiać nad sensem tego sposobu. Przedstawiamy tylko takie fakty, które poprą naszą tezę. Problemem jest źródło innych niezależnych informacji. Ale jest to metoda dostepna po osiągnięciu odpowiedniej pozycji na „rynku”.


7.    METODA SKOJARZEŃ – polega na kompaktowaniu, tworzeniu zbitków myślowych które w swej treści mają negatywne lub pozytywne emocję. Np. „obelżywa wypowiedź posła…”, „agresywna debata”, „nietolerancyjne poglądy przedstawił pan…”. Już na początku wiemy, zanim jeszcze usłyszymy te wypowiedź, jaka ona jest. I to jest bez znaczenia czy „na zimno” ocenilibyśmy ją inaczej, wiemy a’priori.


8.    METODA ZMANY POJĘĆ– pisałem o tym wcześniej. Polega np. na rozszerzeniu pojęcia wąskiego, niższego poza pojecie wyższego rzędu i odwrotnie. Pojęcie szerokie spłycamy i zawężamy czy tez wykpiwamy. Pierwszym przykładem, który mi przyszedł do głowy to oczywiście pojecie miłości, która teraz się „uprawia” jak pole buraków, a psy się teraz „adoptuje” jak ludzi. Ta sama metoda jest w przypadku zastępowania dotychczasowego określenia np. poglądy innym mianem źle kojarzącym się słuchaczowi. Np. „węszenie przy katastrofie smoleńskiej” w sposób pejoratywny określa chęc wyjaśnienia okoliczności tej katastrofy. A więc już nie mamy „wyjaśnienia” tylko ‘węszenie”, co same zajmowanie się tym problemem spycha do czynności nieczystych.


9.    METODA ZWYCZAJNEGO KŁAMSTWA – pan Goebels sformułował to w krótkim zdaniu: kłamstwo powtarzane wielokrotnie staje się prawdą. Nie ma sensu więcej pisać.


10.    METODA REPREZENTACJI WIĘKSZOŚCI – polega na ustawicznym twierdzeniu, ze „w imieniu narodu”, „w imieniu większości”, „większość twierdzi i ja się przychylam”, „większość Polaków uważa”. Ostatnio sondażownie mają naprawdę wielki wkład w propagowaniu tej metody. Nie musze uzupełniać tych zdań o informację, ze nie ma znaczenia rzeczywiste zdanie większości?


11.    METODA IDENTYFIKOWANIA SIĘ – pozornie podobna do poprzedniej, ale działająca w innym kierunku. To budowanie wspólnoty w poglądzie. Udowadnianie, ze np. wszyscy górnicy tak sądzą więc wnioskiem jest, ze cały Dolny Sląsk tak uważa, więc Ty z Dolnego Śląska też powinieneś.


12.    METODA WZMACNIANIA POZYTYWNEGO I PONIŻANIA – polega na zbudowaniu pozytywnego opisu jakiejś grupy  lub kasty i przez inne metody manipulacji i wywieraniu nacisku, aby przez przyjęcie tych „lepszych” poglądów, przez sam fakt ich przyjęcia, stawanie się lepszym i pozornie należącym do tej „światłej” grupy. Niezbędne jest do tej metody zbudowanie gorszej grupy, złej, prymitywnej, zaściankowej, homofonicznej. No cóż np.: Europejczyk vs Patriota, PO i PiS.


13.    METODA BUDOWANIA STEREOTYPÓW – pozornie podobna do poprzedniej, ale bardziej zwraca uwagę na UŻYWANIE, a nie na tworzenie. Pozwala na podstawie zbudowanego stereotypu OCENIAĆ. Zatem jest narzędziem strachu, które terroryzuje umysł każąc być zaliczonym do „światłej grupy” bo jak nie to będziesz…Czyli w poprzedniej metodzie tworzy się stereotyp (kłamstwo) licząc na inercję umysłu, a w tej na dynamikę.


14.    METODA SLOGANÓW– a więc wymyślaniu chwytnych hasełek, które porywają tłum. Są to np. hasła wyborcze. Cos na pozór podobne do stereotypów, ale określiłbym ją jako coś „radosnego” nie mającego cech wartościowania tych co nie przyjmują.


15.    METODA BUDOWANIA NASTROJU – może odwoływać się do pozytywnego nastroju lub negatywnego przy przekazywaniu informacji. Dobrym przykładem jest niebieskie tło na plakatach wyborczych, uśmiech, uroda przekazującego informacje, uśmiech itd. Ma to zbudować skojarzenie: informacja-jest miło, a przez to przyjęcie jej do siebie jako coś pozytywnego. Może oczywiście być odwrotnie.

I to by było na tyle jeżeli chodzi o mój porządek w głowie. Oczywiście każdą z tych metod można łączyć ze sobą dla osiągnięcia lepszego efektu. I jeszcze jedna uwaga – nie ma jednej idealnej metody manipulacji. Każda jest wtedy dobra, gdy osiąga zamierzony efekt. Tak naprawdę nie chodzi o to aby coś wymyślać nowego tylko kiedy która zastosować. Komus kto bedzie miał tyle samozaparcia, żeby przebrnąć przez ten tekst, polecam pomyslenie nad przykładami obrazującymi poszczególne metody. To proste, wystarczy włączyć telewizor, radio, interent.

 

Pozdrawiam
 

Prosta i tania reklama w Internecie sprzedawana za pomocą AdTaily(PLALLADTAILY0002) WAU_tab('9bn09paqq57v', 'bottom-center')

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka